Dick Stenmark är nyutnämnd professor i informatik!

Dick Stenmark, sedan 2018 dekan vid IT-fakulteten, har 19 mars 2020 utnämnts till professor i informatik vid Göteborgs universitet.

Dick Stenmark utnämndes 2020 till professor i informatik.
Foto: Johan Wingborg

Gratulerar Dick! Hur känns det att bli professor?

– Jo tack, det känns riktigt bra. Som akademiker strävar man hela tiden efter att utveckla sig själv, sin kompetens och kunskapen inom sitt fält, och det innebär att man då och då får ta emot olika formella bekräftelser på att man lyckats. Det känns extra bra att det är en kollegial process där det är andra forskare och professorer som har funnit mig hålla måttet.

– Samtidigt är det också viktigt att samhället i övrigt förstår vad det innebär att någon har blivit professor, att det inte beror på allmänt tyckande utan att det är resultatet av många års arbete och forskning. Vi inom akademin måste göra vad vi kan för att upprätthålla omvärldens förtroende för fakta- och evidensbaserad kunskap – särskilt i dessa tider med klimatkris och virus då det är viktigt att vetenskaplighet och forskning får utgöra en grund för de beslut olika samhällsaktörer tar.

– Vi ser nu hur samhället på många plan försöker ställa om till ett helt digitaliserat arbetssätt, och det är precis den typen av processer som vi studerar inom ämnet informatik. Att universitetet då stärker upp med ytterligare en professor i det ämnet känns helt rätt. Jag ska försöka göra det jag kan för att bidra utifrån min nya position.