Erik Stolterman - ny hedersdoktor vid IT-fakulteten

Erik Stolterman, professor i interaktionsdesign vid Umeå universitet och professor i informatik vid Indiana University Bloomington, promoveras 20 oktober 2017 till hedersdoktor vid IT-fakulteten, Göteborgs universitet.

Bild

Erik Stolterman är professor och Senior Executive Associate Dean vid School of Informatics, Computing and Engineering vid Indiana University, där han varit verksam sedan 2005. Erik disputerade 1991 vid Umeå universitet och har sedan dess givit betydande bidrag inom forskningsområdena interaktionsdesign, designteori och designfilosofi, såväl som inom forskningen om informationsteknologi och samhälle mer generellt.

I takt med samhällets ökade digitalisering där vi alltmer omgärdas av teknik, har Erik Stoltermans nyskapande forskning bidragit till fördjupade insikter om vikten av design och designtänkande för alla som deltar i utvecklingen av teknik, organisationer och samhälle.

Erik Stolterman är redaktör för MIT-Press’ bokserie Design Thinking/Design Theory. Han har också publicerat ett stort antal artiklar och fem böcker, bland annat The Design Way och Things that Keep us busy – the elements of interaction.

Dagen innan promoveringen, den 19 oktober, ger Erik Stolterman föreläsningen "Things That Keep Us Busy - The Elements of Interaction" vid institutionen för tillämpad IT.