Nancy Baym promoverades till hedersdoktor

18 oktober promoverades Nancy Baym, Senior Principal Researcher vid Microsoft Research, till hedersdoktor vid IT-fakulteten och Göteborgs universitet.

Här är en kortintervju med Nancy Baym dagen innan promoveringen:

Hur skulle du beskriva ditt forskningsområde?

– Jag brukar beskriva mitt forskningsområde som hur människor förstår och använder informationsteknologi och vilka konsekvenser detta har för deras sociala liv.

Hur hamnade du inom just det här forskningsfältet?

– Jag höll på med precis det som jag håller på med nu bara för att det var så roligt, fram till tidigt 90-tal. Det som hände då var att jag skrev en forskningsartikel på området och den mottogs så väl av mitt forskningsfält, min mor – som var professor – och av min handledare, att det blev mitt forskningsområde. Jag tror att jag innan det ansåg att området var alltför roligt och spännande för att se det som ett möjligt område att bedriva forskning på. Min handledare brukade säga åt mig ”du måste hitta DITT problem” och när hon sedan såg den forskningsartikel jag skrivit sa hon ”DET HÄR är ditt problem”.

Vad har du för förhoppningar kring utnämningen till hedersdoktor?

– Att ens få bli utsedd till hedersdoktor var något jag inte förväntat mig och jag känner mig mycket hedrad. Min förhoppning är att jag ska visa mig värdig den här utnämningen, att jag ska få lära känna institutionen och att vi ska skapa ett meningsfullt utbyte. Tanken är att jag ska återvända hit till institutionen, men vi har ännu inte beslutat om när och hur ofta. Jag har en del kontakter med Skandinavien redan, min far är professor i fysik och han arbetar ibland i Köpenhamn till exempel. Jag är glad för varje ursäkt för att få besöka Skandinavien då och då. Jag gillar den här delen av världen.

Vad ser du framför dig när det gäller din framtida forskning?

– Just nu funderar jag på att forska kring digitala assistenter, bots. Jag funderar också kring indikatorer när det gäller sociala medier – hur människor förstår och använder dessa indikatorer. Jag är särskilt intresserad av dessa aspekter när det gäller musikindustrin.

Imorgon ska du promoveras?

– Ja, imorgon är det dags för doktorspromotionen vid Göteborgs universitet. Jag har fått åtskilliga instruktioner så här långt och jag ser fram emot att få vara en del av det stora evenemanget. Min far kommer till ceremonin, liksom min son och min man. Det här är faktiskt den första examensceremoni jag bevistar, eftersom jag har missat alla mina egna examenshögtider hittills – i high school, på universitetet och även när jag fick min doktorsexamen. Som hedersdoktor kommer jag äntligen att vara med på en!

Mer om Nancy Bayms forskning och utnämning

Tidigare nyhet vid tiden för Nancy Bayms utnämning