Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Med sikte på nästa Carolo Cup

Christian Berger kom till Göteborgs universitet i april 2012 och är universitetslektor på avdelningen för Software Engineering vid institutionen för data- och informationsteknik. Med laget Team DR.Meili vann de egna studenterna från bland annat program inom Software Engineering juniorversionen av Carolo Cup för autonoma fordon år 2013. Laget från Göteborg var det första icke-tyska som deltog i tävlingen.

Christian Bergers huvudintresse inom forskningen är självkörande fordon, han doktorerade inom ämnet och hann även med att arbeta inom fordonsindustrin innan han kom till Sverige. Under sin tid som doktorand på Technische Universität Braunschweig koordinerade Christian ett tvärvetenskapligt lag som utvecklade en självkörande bil. Bilen deltog i 2007 års DARPA Urban Challenge Final i USA, en tävling för självkörande bilar i full skala.

En av professorerna i Braunschweig kom på tanken att importera tävlingskonceptet till Tyskland, den här gången för studenter. Men att tävla med fullskaliga bilar kräver och kostar väldigt mycket både vad gäller utveckling och konstruktion och kanske framför allt säkerhet – i USA körde man till exempel tävlingarna i Mojaveöknen och på enorma flygbaser. Lösningen för att erbjuda studenterna en liknande utmaning med mindre resurser blev att dra ner formatet till skala 1:10.

– Med miniatyrbilar är det möjligt att med hänsyn till säkerhet och kostnader ändå få erfarenhet av att designa, utveckla och underhålla system av den här typen, säger Christian Berger.

Uppgift: konstruera en självkörande bil från grunden

Den första Carolo Cup kördes vid TU Braunschweig år 2008 och sedan dess har tävlingen hållits årligen.

Idén med tävlingen är att studenterna ska konstruera, bygga och programmera sin bil ”from scratch”. Bilen ska sedan, helt autonomt, kunna följa sin fil på en bana och hantera korsningar på ett säkert sätt. När ett hinder dyker upp i vägbanan ska bilen stanna, analysera situationen och ta sig förbi hindret för att sedan fortsätta i sin egen fil. Slutligen ska den parkera sig själv i en längsgående parkeringsficka.

I ett annat tävlingsmoment ska studenterna presentera sitt koncept – lösningar för såväl mjukvara som hårdvara – inför en jury. Laget med den bästa sammanlagda poängen från körning och presentation vinner.

Laget från Göteborg tog hem juniorversionen av Carolo Cup

När Christian Berger kom till Sverige kände han att det vore roligt att sätta ihop ett lag med studenter från de program vid Göteborgs universitet och Chalmers som arbetar med teknologier för självkörande fordon och ta med dem till Braunschweig. Tanken fanns redan under våren 2012, men det dröjde till höstterminen innan han och kollegorna Olaf Landsiedel och Elad Schiller hade samlat sitt lag och kunde börja förbereda sig för Carolo Cup som skulle hållas i februari 2013. Det blev en tuff höst för de sju studenter som till slut kom att utgöra Team DR.Meili.

– Vi hade i princip fem månader på oss. Från de första idéerna, genom hela processen med att köpa in komponenter, att hitta sponsring för resan till Tyskland och att integrera helt ny hårdvara och mjukvara, säger Christian Berger.

Team Dr. Meili

OVAN: Team DR.Meili. Från vänster: Seyed Ehsan Mohajerani , Mahsa Mirtalebi, Munir Fetewi, Paschalis Tsolakidis, Sofia Charalampidou, Anna Orazova. Saknas på fotot gör Benjamin Vedder.

NEDAN: Viss justering krävs.

Close up, the Team Dr. Meili car

2013 års Carolo Cup var det första som erbjöd en ”Junior Edition” – en speciell klass för lag som tävlar för första gången och där man uteslutit momentet med hinder i vägbanan. I de återstående momenten ”lane following”, ”parking”, och presentation inför juryn, var det studenterna i Team Dr. Meili som presterade allra bäst och tog hem förstapriset.

Göteborgslagen kommer väl förberedda år 2014

Inför Carolo Cup 2014 ser läget helt annorlunda ut än det gjorde inför förra tävlingen. Under våren 2013 hölls projektkursen ”Industrial IT and Embedded systems”, där studenterna på kandidatprogrammet Software Engineering and Management får en introduktion till inbyggda system och utveckling av inbyggda system, med en självkörande miniatyrbil som exempel. De studenter som blir intresserade och vill fördjupa sig i tekniken – och delta i Carolo Cup – får möjlighet att ta en specialkurs under höstterminen, som gör att de även kan tillgodoräkna sig poäng för tävlingen.

– Den förberedande kursen fungerade mycket bra, säger Christian. Studenterna var på en högre nivå redan när vi började arbetet inför Carolo Cup och vi kunde ta oss an mer utmanande problem, som inte bara är intressanta för undervisning eller forskning, utan även för fordonsindustrin.

Koppling till aktuella ämnen i fordonsindustrin

Ett exempel på en sådan utmaning, som flera forskargrupper både i Europa och USA arbetar med, är metoder för att hantera insamlad data från kameror och skanners i fordonet på ett sätt som förbättrar självkörningen. Genom att använda sig av en karta med kommentarer baserade på tidigare insamlad data ska bilen kunna köra smidigt genom en ”bekant” omgivning, även om till exempel markerade körbanor saknas. Studenterna har alltså inte bara fått öva sig på att sätta upp och driva ett projekt med tight schema och hårda deadlines, de har också fått lära sig ett ämne som är aktuellt och omdiskuterat i fordonsbranschen i hela världen.

Fjorton studenter i två lag arbetar just nu intensivt med förberedelserna för Carolo Cup 2014. En del är studenter från kandidatprogrammet Software Engineering and Management, men det finns också masterstudenter från olika program som är intresserade av att fördjupa sig inom den här teknologin. De båda lagen har arbetat på liknande sätt med hårdvaruarkitekturen och sensorerna som bilarna utrustats med.

– Trots att vi har två olika koncept, så samarbetar de båda lagen mycket bra och utbyter idéer och olika lösningar, säger Christian. Det har varit väldigt intressant att se utvecklingen från vecka till vecka genom hela projektet.

Det ena laget, Team Legendary, har lagt till bromsskivor för att kunna bromsa hjulen individuellt – och kan på så sätt optimera körningen för att komma upp i högre hastigheter. Lag Team Tetrix, har tagit ett annorlunda grepp genom att använda programspråket Erlang för sin databehandling, en nyskapande metod för inbäddade system inom fordonsindustrin.

– Min känsla är att vi förbereder våra studenter väl för att arbeta med den här teknologin, de lär sig om fallgropar och utmaningar och de får erfarenhet av att arbeta i projekt och driva dem över en längre tid, säger Christian.

 

Text: Anneli Andersson
Foto: Oscar Mattsson & Roman Brodel (fotot av Christian)

 



Kontaktinfo:

Christian Berger

Avdelningen för Software Engineering
Institutionen för data- och informationsteknik
tel: +46 31 772 60 38
 

Christian Berger

Christian BergerChristian Berger forskar inom området självkörande fordon och är den som leder förberedelserna inför Göteborgslagens medverkan i Carolo Cup.

Team DR. Meilis vinnande bil från 2013

The car of Team Dr. Meili 2013

Sidansvarig: Catharina Jerkbrant|Sidan uppdaterades: 2014-04-03
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?