Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Om kreativa processer i synergi med teknologi

Vad kännetecknar egentligen en bra komposition? Och hur kan man återskapa motsvarande kreativa process i en dator?

– Egentligen har jag två olika forskningsområden, säger Palle Dahlstedt, men de hör också ihop. Det ena området är kanske mer gripbart och handlar om att utveckla olika teknologier för improvisation och komposition. Det andra handlar om att studera hur processerna bakom skapande ser ut. Jag behöver förstå de inre mekanismerna för att med teknologins hjälp simulera konstnärlig kreativitet.

Programmering och piano lade grunden

Palle Dahlstedt menar att han alltid har varit en ”programmerarhacker”, parallellt med sin roll som musiker. Båda spåren startade redan när Palle var åtta år, då han började programmera och samtidigt spela piano. Palle poängterar att han ändå ser sig som tonsättare i första hand och han har tre skilda examina i musikalisk komposition – en examen från Musikhögskolan i Malmö och två från Högskolan för Scen och Musik i Göteborg. Att det blev två examina i Göteborg beror på att Palle också ville forska inom området och fick därför komplettera med en ”Master of Arts” utöver sin ”Master of Fine Arts” för att kunna söka en doktorandutbildning.

Efter sina utbildningar inom musikalisk komposition blev Palle Dahlstedt inbjuden till Chalmers och en ny avdelning med namnet Innovativ design. Avdelningen arbetade i gränslandet mellan konst och teknologi och där doktorerade Palle år 2004 med avhandlingen Sounds Unheard of: Evolutionary algorithms as creative tools for the contemporary composer.

Konstnärligt perspektiv med tekniken som följeslagare

Palle har dock hela tiden behållit konsten som huvudinriktning och det som hänt under de senaste åren är att forskningen bytt tyngdpunkt, från komposition till improvisation.

– All min forskning är driven av ett konstnärligt perspektiv och viljan att förstå kreativitet, säger Palle. Jag är generellt sett intresserad av hur man skapar nyanser och uttrycksmöjligheter på elektroniska instrument. De elektroniska instrumenten har fantastiska möjligheter, men hur får man dem att fungera på ett optimalt sätt när man spelar live till exempel? Är instrumenten kanske för komplexa, erbjuder de för många möjligheter? En annan aspekt är att det kan vara mindre fritt improvisera på ett elektroniskt instrument, eftersom det kräver förberedelse för ett specifikt musikaliskt sammanhang.

Palle har också en mer renodlat teknisk sida, där han använder sig av avancerade algoritmer, artificial life och artificiell intelligens i sin forskning. Artificial life beskriver han som ett tvärvetenskapligt område som inbegriper datavetenskap, fysik, kemi, där man studerar ”livets algoritmer” för att kunna lära av dessa och tillämpa dem på andra och mer artificiella områden. Man ser evolution som optimering eller som en metod att utforska ett rum av möjligheter.

– Jag har vuxit upp med datorer och det har alltid känts som en naturlig del att integrera datorer i allt jag gör. Det är inte så vanligt i den konstnärliga världen och jag känner att jag kan tillföra något där. Att skapa ett datorprogram som komponerar musik är betydligt svårare än att skriva musik direkt, eftersom man måste lyfta hela processen en nivå och zooma ut mer och mer för att förstå vad som händer när musik skapas. Man behöver fundera mycket kring vad det egentligen är som utgör ett bra musikstycke!

Kreativa processer – ett mycket brett fält

– Men kreativa processer finns inte bara i konsten, säger Palle. Jag är övertygad om att ingenjörsmässiga processer följer en liknande kreativ process och jag tror på en korsbefruktning mellan konst och ingenjörskap.

Under 2013 blev Palle Dahlstedt invald i Sveriges Unga Akademi, som bildats på initiativ av Kungliga Vetenskapsakademien. Syftet med Sveriges Unga Akademi är att vara ett tvärvetenskapligt forum och en forskningspolitisk plattform för unga forskare i Sverige. Palle tycker att det är ett fantastiskt sammanhang att befinna sig i, intensivt och tvärvetenskapligt, där han möter spännande yngre forskare från alla områden. Just nu är Sveriges Unga Akademi involverade ett utbytesprogram där bland annat Sveriges riksdag ingår. Tanken är att man besöker varandra i det vardagliga arbetet och att politikerna därigenom får mer kunskap om aktuell forskning och forskningens villkor, samtidigt som forskarna får lära känna den politiska vardagen bakom kulisserna.

– En annan ny grej för i år är att jag har startat ett samarbete med Tällberg Foundation, en stiftelse som sysslar med globala frågor kring hur vi ska klara alla utmaningar inför framtiden. Målet är att ge beslutsfattare från olika verksamheter runt om i världen förutsättningar att dela erfarenheter om utvecklingen. Nu har jag blivit inbjuden att prata om kreativitet när det gäller beslutsfattande och krishantering, det gäller till stor del globala kriser. Det blev en ögonöppnare även för mig – att man kan använda min kompetens på ett för mig helt nytt sätt.

 

November 2013

 

Text: Catharina Jerkbrant
Foto: privat
 



Kontaktinformation:

Palle Dahlstedt
Institutionen för tillämpad IT
+46 (0)70-308 8207

Syntframträdande med hjälp av blyerts

Palle DahllstedtPalle Dahlstedt spelar synt med hjälp av blyerts och elektroder av gamla 50-öringar på en konsert i Ann Arbor, Michigan, under konferensen New Interfaces for Musical Expression (NIME).

Länk till blyertskonsert i Göteborg

Sidansvarig: Catharina Jerkbrant|Sidan uppdaterades: 2014-01-10
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?