Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

En kreativ utmaning att hitta de optimala spelen för ny teknik

Staffan Björk är spelforskare inom området interaktionsdesign. Området är relativt nytt, vilket innebär att Staffan bedriver forskning för att hitta en nödvändig gemensam terminologi för forskningsområdet. Men han ägnar sig förstås också åt att hitta optimala spelmöjligheter anpassade för ny teknik.

- Jag ägnar mig åt spelforskning, säger Staffan Björk, vilket bland annat betyder att jag forskar på att ta fram terminologi för själva spelupplevelsen. Det kan låta oväntat teoretiskt, men om man jämför till exempel med den teori som finns inom filmvetenskap, så finns det där en mängd termer för att beskriva filmers uppbyggnad och teknik och vad dessa i sin tur betyder för filmupplevelsen. När vi började med forskning inom dataspel insåg vi att terminologi saknades och det skapade ett forskningsområde i sig.

- Mitt andra forskningsområde handlar om vilka spelmöjligheter vi får med ny teknik. När mobiltelefonerna dök upp insåg man rätt snart att man kunde använda dem till att spela spel på, men de första spelen som kom var spel som överförts direkt från hemdatorerna. Det innebar att funktionaliteten blev ganska dålig, spelen var inte anpassade till mobiltelefonen och mediets möjligheter.

Rätt spel för rätt forum

Staffans forskargrupp i interaktionsdesign tittar till exempel på i vilka sammanhang man spelar på sin mobiltelefon – jo, ofta när man står och väntar eller är på väg någonstans. Det betyder att spelen inte får kräva så mycket omedelbar uppmärksamhet, att man helt tappar fokus på omvärlden och blir överkörd eller något annat. Sedan är mobilernas GPS ett exempel på en spännande funktion som man kan bygga många intressanta spel utifrån. Och på Facebook hittar man spel som är anpassade just för det forumet, som Farmville eller Maffiawars.

EU-projekt inom "pervasive games"

2004-2008 var Staffans grupp involverad i ett EU-projekt inom ”pervasive games”, dvs. spel som kan spelas precis varsomhelst. Tio olika partners ingick i projektet och innefattade även Sony och Nokia. Projektet löpte över tre och ett halvt år med en budget på 12 miljoner €.

Ett av spelen som utvecklades var Insectopia, där varje insekt man får in i sin samling utgörs av en blåtandsenhet från verkliga livet. Blåtandsenheter finns i väldigt många tekniska prylar idag: i de flesta mobiltelefoner, i många laptops, i bilar, skrivare och headsets. I Insectopia har spelaren en vecka på sig för att kunna identifiera vilken blåtandsenhet i omgivningen som motsvarar vilken insekt, misslyckas man försvinner insekten från samlingen. Staffan Björk menar att man blir väldigt uppmärksam med det här spelet, det blir ett detektivarbete där man försöker identifiera vilka medpassagerare som brukar åka vid samma tidpunkt som man själv till exempel: ”Kan det vara just den personen som bär på den blåtandsenhet som utgör en av mina mest värdefulla insekter”.

Spel som kräver att man växlar mellan enheter

Staffan har även kollegor, bland annat i Tyskland, som håller på med helt andra typer av spel, som till exempel Epidemic Menace där man behöver ha tillgång till en rad olika enheter för att kunna spela spelet. Vissa delar måste spelas på webben, vissa i mobiltelefonen där man måste springa runt utomhus och en del av spelet utförs genom robothunden Aibo. Spelarna måste förflytta sig runt mellan enheterna för att komma vidare i spelet, allteftersom spelet utvecklas till nya nivåer.

Projekt om social interaktion och om barn med handikapp

Ett stort EU-projekt som pågår just nu heter TA2, vilket står för Together Anywhere, Together Anytime. Där undersöker man hur hushållen i framtiden kan behålla sin sociala interaktion, trots att man kanske inte bor på samma plats. Tanken är att man ska kunna få utrustningen som folk har hemma i vardagsrummet att interagera, där man kan ha ”videokonferenser”, fotovisningar och annat med släkt och vänner som kanske inte bor i närheten. Ett annat exempel är skolkonserten, där alla som var där och filmade kan dela klipp och skapa en hel film med hjälp av de andras bidrag. Man kan även spela brädspel ihop och göra andra sociala saker. Det blir ungefär som Skype, nätspel och webbkamera etc. i ett enda gränssnitt.

- Just nu söker vi pengar för att titta på olika sätt för barn med någon form av handikapp att använda spel för träning, säger Staffan Björk. Det kan dels handla om spel som anpassas för olika handikapp, men även om spel som bara ska locka barnen att våga sig ut och komma över spärrar.

Projekten som forskargruppen har fått beviljade från EU handlar dels om att EU vill stödja forskning där man på något sätt kan förbättra det dagliga livet för EU-medborgarna, dels om att man vill göra EU konkurrenskraftigt inom spelbranschen och skapa arbetstillfällen.

Bakgrund inom informationsvisualisering

Staffan berättar att han kom in på spelforskningsområdet genom Viktoriainstitutet, där han ingick i gruppen PLAY som tittade på framtidens underhållning och spel. Staffan jobbade inom området informationsvisualisering, inom vilket han också doktorerade år 2000.

Det var också runt år 2000 som Staffan och hans kollegor började intressera sig för vilka spel man kunde skapa för den nya tekniken, till exempel i mobiltelefoner. Forskargruppen i interaktionsdesign inledde ett samarbete med Nokia Research, där de skapade spelet ”Pirates!”. Det blev startskottet för att utforska nya former av spel OCH dessutom för hur man resonerar teoretiskt om spel, man upptäckte helt enkelt att det inte fanns någon begreppsapparat att använda.

"Det bästa är att upptäcka nya spelmöjligheter"

- Det som är roligast med mitt område är att hela tiden upptäcka nya spännande spel och spelmöjligheter, säger Staffan Björk. Man får använda sin hjärna väldigt kreativt. De flesta har också ganska lätt att förstå vad jag gör när jag säger att jag utvecklar spel. Idag är spel en stor del av vår vardag och ingår i dagens populärkultur. Många barn och ungdomar idag har bättre koll på spelkaraktärer än på filmroller. Spel betyder mycket för väldigt många.

 

Januari 2011

Text: Catharina Jerkbrant
Foto: Johan Wingborg

 



Kontaktinformation:

Docent Staffan Björk
Institutionen för tillämpad IT
Tel: 031-772 10 39

Månadens profil

Staffan BjörkStaffan Björk ägnar sig åt spelforskning. Dels handlar Staffans forskning om att skapa en terminologi för forskningsområdet, men förstås också om att hitta de optimala spelen för ny teknik.

Sidansvarig: Catharina Jerkbrant|Sidan uppdaterades: 2011-02-03
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?