Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Critical digital literacy i klassrumspraktiken

Seminarium

Slutseminarium för Lisa Molin, doktorand i tillämpad it med inriktning mot utbildningsvetenskap.

Sammanfattning
I takt med samhällets digitalisering har texter idag blivit allt mer digitala och multimodala och kan t.ex. bestå av typografisk text, ljud samt rörlig och stilla bild samtidigt. Det är idag dessutom enkelt att skapa, sprida och delta i användning av texter i sociala sammanhang online, s.k. deltagarkulturer. Samtidigt som deltagarkulturerna har skapat stora möjligheter att stärka den demokratiska yttrandefriheten, så har det också visat sig öka risken för spridning av desinformation. Grundläggande principer i det demokratiska samhället utmanas då, och ökar vikten av att människor kan förhålla sig kritiska till digitala och multimodala texter online, dvs. critical digital literacy. Utbildningssystemet har ett viktigt uppdrag i att förse barn och unga med de kunskaper och förmågor de behöver för att kunna leva och verka i samhället.

Att involvera eleverna i ett kritiskt digitalt textarbete i klassrummet, som adresserar och utvecklar de förmågor som behövs för att kunna hantera texter i dagens samhälle, är därför centralt. Det övergripande syftet med denna avhandling är därför att undersöka vilka förutsättningar som finns för ett kritiskt digitalt textarbete i en digital klassrumspraktik, och hur sådana förutsättningar kan designas och utvecklas vidare.

Föreläsare: Lisa Molin

Datum: 2019-12-09

Tid: 13:00 - 15:00

Kategorier: IT

Plats: Torg Tre, floor 3, House Patricia, Forskningsgången 6, Lindholmen

Kontaktperson: Pär Meiling

Sidansvarig: Catharina Jerkbrant|Sidan uppdaterades: 2019-11-18
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?

Denna text är utskriven från följande webbsida:
http://itufak.gu.se/aktuellt/kalendarium/Aktuellt_detalj/?eventId=70137014757
Utskriftsdatum: 2019-12-13