Nancy Baym vid Microsoft Research ny hedersdoktor vid IT-fakulteten

Nancy Baym, forskningsledare vid Microsoft Research i USA, har utsetts till hedersdoktor vid IT-fakulteten, Göteborgs universitet, 2019.

Nancy Baym, Microsoft ResearchMycket inflytelserik pionjär inom internetforskning, Nancy Baym, Massachusetts, USA. FOTO: Kelly Davidson Studio

Nancy Baym har en lång bana bakom sig som pionjär inom området internetforskning, där hon är en av världens mest inflytelserika forskare. Sedan början av 1990-talet har Dr Baym ägnat sig åt ett banbrytande arbete där hon studerat effekterna av den framväxande tekniken och vad den innebär för vår kommunikation, interaktion och vårt vardagsliv och även hur internet och mobil kommunikation omformar identitet och våra personliga relationer.

Ylva Hård af Segerstad, docent vid Institutionen för tillämpad IT, blir värd för den nyutnämnda hedersdoktorn.

– Ända sedan jag började som doktorand 1998 har jag regelbundet åkt på konferensen Association of Internet Researchers, AoIR, som Nancy Baym var med och startade för 20 år sedan, säger Ylva Hård af Segerstad. Nancy har varit en drivande nyckelperson för konferensen och även organisationens president. Sedan 2014 har hon dessutom en egen utmärkelse, The Nancy Baym Annual Book Award. Det var på AoIR i Minneapolis jag först träffade Nancy och jag har sedan fortsatt träffa henne varje gång jag deltagit i konferensen. Hon är en klart lysande stjärna på forskarhimlen och mycket bra att diskutera forskningsfrågor med.

– Under senaste konferensen 2018 i Montreal pratade vi om att det vore intressant att utveckla vårt samarbete och då kom idén om att försöka få hit Nancy som hedersdoktor.

– Det är en fjäder i hatten för oss på Institutionen för tillämpad IT att nu kunna knyta en världsledande forskare som Nancy Baym tätare till vår verksamhet. Nancy har ett forskningsområde som många vid vår institution kan anknyta till och vi ser det som en stor möjlighet att utveckla ett samarbete och utbyte forskningsmässigt med henne och hennes forskningsmiljö. Nancys engagemang i våra aktiviteter på institutionen kommer att bli en tillgång både för oss forskare och för våra studenter. Hon är en otroligt skarp och entusiasmerande forskare, inspirerande att lyssna på och hedrande att få samarbeta med.

Nancy Baym har även tidigare haft Sverige som arena i och med sin forskning kring musikers användning av Internet och sociala medier – både för marknadsföring och för kontakter med fansen till exempel. Flera av de musiker Nancy hade med i sin undersökning var svenskar, hon tycker rent allmänt mycket om Sverige som land och är enligt Ylva väldigt hedrad och glad över utnämningen till hedersdoktor här.

Nancy Baym promoveras till hedersdoktor under doktorspromoveringen vid Göteborgs universitet 18 oktober 2019.