Studenter från Software Engineering and Management vann NASA-utmaning i Göteborg

Nico Boh, Patrik Bäckström och James Omoya på det internationella kandidatprogrammet Software Engineering and Management utsågs till vinnare av NASA:s rymdutmaning i Göteborg häromveckan. Deras koncept "Greener Cities" gick vidare till internationell bedömning i International Space Apps Challenge.

Vinnare NASA Challenge
James Omoya, Nico Boh och Patrik Bäckström

International Space Apps Challenge lockade över 9 000 deltagare på 75 platser i 50 olika länder den 20-21 april. På Campus Lindholmen i Göteborg samlades drygt 100 personer till en helg vigd åt programmering och kreativitet.

Fuglesang i juryn

Syftet med det NASA-arrangerade evenemanget – som anordnades för andra året – var att utveckla lösningar på utmaningar inom väl specificerade områden som robotik, geografisk analys, meteorologi, visualisering, 3D-teknologi och trådlös kommunikation. Alla lösningar lämnades in som open source, och är tillgängliga för att lösa globala samhällsproblem.

I Göteborg arrangerades deltävlingen av Almi Företagspartner. På Campus Lindholmen bildades 13 team som samarbetade sig fram till olika koncept under en intensiv helg. I den svenska juryn fanns bland andra astronauten Christer Fuglesang, Rymdstyrelsens ordförande Olle Norberg, samt förra prefekten vid Data- och informationsteknik, Catarina Coquand.

Brainstormade i två timmar

Nico Boh, Patrik Bäckström och James Omoya är studenter på det internationella kandidatprogrammet Software Engineering and Management vid Göteborgs universitet. På plats slog de sig ihop med Allen Smith från Ericsson och Marcus Hedenström från företaget Wireless Car. Gruppen fastnade för utmaningen "Smart Cities, Smart Climate" och drog igång en drygt två timmar lång brainstorming som ledde fram till förslaget "Greener Cities". Arbetet under helgen gick vidare med att försöka ta fram en prototyp för att demonstrera visionen, i första hand för tävlingsjuryn, men på längre sikt även för allmänheten.

– I princip har vi tänkt oss en typ av sensor, som man kan ha i sin egen trädgård, och som samlar in data från sin närmaste omgivning. Den kan till exempel tala om när dina plantor behöver vattnas, och hur luftkvaliteten är i din trädgård, säger James Omoya.

Helhetsbild av luftkvaliteten

Informationen från de sensorer som folk har i sina trädgårdar ska kunna sammanställas för att ge en helhetsbild av till exempel luftkvaliteten i hela Göteborg. Gruppen ser även en möjlighet att montera sensorer på bussar och spårvagnar, för att samla in information om till exempel utsläpp längs rutterna.

– Det behöver ju inte bara handla om individuellt intresse, utan det kan vara så att staden har ett intresse av att vara så miljövänlig som möjligt, säger Patrik Bäckström.

En av målsättningarna är att kunna erbjuda en ”street view” över luftkvaliteten i det absoluta närområdet. Områden med låga utsläpp markeras med gröna ringar, och områden med sämre luftkvalitet markeras med rött.

– Den här typen av miljöinformation är bara tillgänglig för hela länder, kanske för enskilda stora städer, men du har ingen möjlighet att se hur luften faktiskt är i ditt närområde, till exempel längs vägen du cyklar till jobbet, säger Nico Boh.

Bedöms av internationell jury

Konceptet föll den lokala juryn i smaken och ”Greener Cities” utsågs till vinnare i Göteborg. Nu går deras förslag vidare till bedömning av en internationell jurygrupp, som kommer att utse de fyra bästa bidragen i världen. Det blir också en offentlig omröstning på hemsidan spaceappschallenge.org - vinnaren i den omröstningen får ett särskilt publikpris.

Rösta kan du göra här: spaceappschallenge.org/awards/

Inför den internationella bedömningen har det segrande teamet från Göteborg producerat en två minuter lång presentationsvideo.

– Vi är glada över att ha fått vara en del av tävlingen. Det har verkligen varit en trevlig erfarenhet. Men egentligen handlar det inte så mycket om att tävla, grundtanken med utmaningen är att få många människor som möjligt från så många olika länder som möjligt att mötas och utveckla någonting stort tillsammans. Det handlar om samarbete, säger James Omoya.

Filmen om det vinnande förslaget >>