Thorsten Berger tilldelas Wallenberg Academy Fellow!

Publicerad

Att utveckla komplex programvara för fordon, telefoner, datorer eller appar kräver att man kan hantera många olika versioner eller varianter av programvaran. Thorsten Berger ska som Wallenberg Academy Fellow utveckla metoder och verktyg för nästa generations versionshanteringssystem, som ska fungera i en tidsålder av löpande mjukvaruutveckling och artificiell intelligens.

Thorsten Berger tilldelas Wallenberg Academy Fellow.
Foto: Markus Marcetic

Thorsten Berger vid institutionen för data- och informationsteknik, har tillsammans med 28 andra yngre forskare tilldelats Wallenberg Academy Fellow. Anslaget ska underlätta för unga forskare i Sverige att göra viktiga vetenskapliga genombrott genom att få långsiktig forskningsfinansiering.

Thorsten får som Wallenberg Academy Fellow ett femårigt anslag från Kurt och Alice Wallenbergs stiftelse för att skapa ett helt nytt digitalt system för att hantera olika versioner av mjukvara.

– Jag känner mig verkligen djupt hedrad av att få detta pris, säger Thorsten Berger. Jag vill passa på att tacka alla mina studenter och samarbetspartners som har varit med och bidragit till den kunskap som vi nu har på området. Min förhoppning är att min forskning kommer att ge nya perspektiv på mjukvaruutveckling och även bidra till att bygga framtidens mjukvaruteknikmetoder och verktyg.

Att hantera olika mjukvaruversioner avgörande för teknologisk utveckling

Mjukvara för modern teknologi befinner sig numera i ständig vidareutveckling och har som sådan blivit en mångmiljardindustri. Stora webbhotellföretag lagrar källkod och erbjuder versionshanteringssystem som hanterar programvaruversioner och varianter så att innovatörer kan experimentera och utveckla nya idéer.

I nuvarande system sparas källkoden manuellt

Ett stort problem med nuvarande versionshanteringssystem är dock att de bygger på strukturer som utvecklades på 1970-talet. Källkoden måste kopieras och sparas manuellt i filer och mappar. Denna praxis är tidskrävande och inte särskilt kompatibel med moderna mjukvaruprocesser där programvaran befinner sig i snabb vidareutveckling. Ibland sker utvecklingen också med hjälp av artificiell intelligens där maskinen själv skapar koden.

Nytt versionshanteringssystem för modern teknologi i ständig förändring

Thorsten Berger ska med hjälp av det femåriga bidraget utveckla en ny teori kring mjukvaruutveckling, tillsammans med metoder och verktyg för nästa generations versionshanteringssystem. Han kommer att återanvända de delar som fungerar bra i dagens system och kombinera dessa med moderna metoder hämtade från området mjukvarusyntes och dagens så kallade mjukvaruproduktlinjer, där mjukvaran på ett flexibelt sätt byggs ihop av ett antal olika funktioner. Målet är att skapa ett versionshanteringssystem för modern teknologi i ständig förändring.

Foto: Markus Marcetic