Två avslutningsceremonier gick av stapeln i universitetets aula

Torsdagen 12 juni hölls IT-fakultetens traditionsenliga avslutningsceremonier, i år blev det en ceremoni för kandidatutbildningarna och en för masternivå.

Solen föll in på studenter och gäster genom aulans spröjsade fönster och spred en känsla av svensk sommar. Många fina tal av sinsemellan ganska olika karaktär hölls, det blåstes fanfar för varje avgångsklass och en trio från Högskolan för Scen och Musik framförde svensk sommarsång när den är som bäst.

Många av såväl studenter, anhöriga, som IT-fakultetens medarbetare blev lite tagna av den högtidliga stämningen som markerade slutet på en längre tids studier och en tid när det var dags att ta farväl för den här gången.

Avgångsklass 2014, Master in CommunicationGlada avgångsstudenter på det internationella programmet Master in Communication. Foto: Peter Larsson

Linnéa Emanulsson håller tal

Linnéa Emanuelsson, kårordförande för IT-sektionen, gratulerade alla avgångsstudenter i ett tal där hon också uppmanade till att inte fundera för mycket på det perfekta livet. Foto: Anneli Andersson

Prodekanus Dick Stenmark avslöjade i sitt tal till studenterna: "I have a secret - I can see the future. It is sitting right in front of me. You are the future!" ...och det sammanfattar lite av det vi känner när vi ser våra avgångsklasser gå ut. Och vi hoppas förstås att få se våra studenter igen, som gästföreläsare, som återvändande studenter eller kanske i något samverkansprojekt!

Mingel, avslutningsceremonin 2014

Efter att ha tagit del av alla tänkvärda tal, sång och musik, allmän livsvisdom och gratulationer gick vi ut i foajén, minglade och åt jordgubbar. Foto: Peter Larsson