Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Industrifolk om AI

OnlineshoppingboxarInför tema AI i IT-fakultetens magasin ställde vi korta frågor till några av våra samarbetspartners om hur de ser på AI:

  1. Vad betyder AI för ert företag idag?
  2. Vilken AI-kompetens efterfrågar ni främst? Är kompentens inom just AI en bristvara?
  3. Vad tror ni blir nästa stora grej inom AI?

Jari Virtanen, Managing Director, Stena Line Travel Group AB:

  1. – Vår vision är att bli världens första kognitiva färjerederi. Vi ser AI som det bästa verktyget vi någonsin haft för att öka kundupplevelsen och försäljningen och för att öka vår effektivitet.
  2. – Utvecklare med ”på-riktigt-kunskap” inom AI och maskininlärning är en bristvara. Det finns många som hävdar att de kan detta område, men få som verkligen kan leverera. En kanske ännu större brist är dock ledare från affärssidan som förstår hur de kan använda AI för att förbättra sin verksamhet.
  3. – Svårt att sia om. Det kommer att hända väldigt mycket inom varje tillämpningsområde. När det gäller vår egen affär så kommer digitaliseringen i sig troligen slå igenom på allvar inom kort inom logistik och frakt. AI spelar en avgörande roll inom alla delområden här.

Anna Lundberg, Director of Engineering Development, TIBCO Spotfire:

  1. – Det betyder väldigt mycket. Vår mjukvara kombinerar AI med intuitiva användargränssnitt som drar nytta av mänsklig förmåga. AI är en stark trend och alla kunder efterfrågar och/eller förväntar sig att AI-funktioner finns i programvaran.
  2. – I Göteborg har vi behov av människor med kunskap kring AI-algoritmer eftersom vi utvecklar mjukvara som använder sig av maskininlärning för att hjälpa användare att hitta insikter i stora datamängder. Erfarenhet av AI-algoritmer är i kombination med erfarenhet av storskalig hållbar produktutveckling en bristvara.
  3. – Det är alltid svårt att gissa, men flera branscher såsom transport och sjukvårdssektorn kommer genomgå stora förändringar när man applicerar AI i större skala eftersom uppgifter som idag utförs av människor kommer att kunna hanteras av AI. Utmaningen i framtiden blir att skifta fokus från att utföra uppgifter till att sätta mål och begränsningar för uppgiften.

Ola Engkvist, Associate Director, AstraZeneca:

  1. – AI har definitivt ökande betydelse och kommer att vara mycket viktigt för att utveckla läkemedel i framtiden.
  2. – Vi efterfrågar kompetens inom maskininlärning, men också till exempel inom dataintegrering. Kompetens är absolut en bristvara, efterfrågan har definitivt ökat snabbare än tillgången på utbildade.
  3. – Jag tror att ”knowledge graphs” är ett område inom AI som kommer att ha mycket större betydelse i framtiden.

Daniel Akenine, teknik- och säkerhetschef på Microsoft AB:

  1. – AI är ett av Microsofts stora fokusområden. Vår vision är att göra AI tillgängligt och värdefullt för alla och därmed förstärka den mänskliga uppfinningsrikedomen – inte ersätta den. AI-lösningar finns i dag i alltifrån presentationsförslag i PowerPoint, till appar som exempelvis Seeing AI som kan läsa upp en text för personer med nedsatt syn.
  2. – AI är ett område som sträcker sig över flera kompetenser, så mycket beror på hur och var man vill använda AI. Om man vill implementera större system krävs kunskap om systemlösningar, etik och juridik inom AI. Det är också viktigt att ha rätt kompetens för det område där AI ska lösa ett problem. Ett exempel är sjukvården där vi ser att AI-lösningar tas fram för att förebygga och förekomma hjärtkärlsjukdomar, underlätta patientstöd och skapa bättre förutsättningar för vårdpersonalen
  3. – I dagsläget har vi bara skrapat på ytan på vad AI kan hjälpa oss att uppnå. Vi kommer snart att se förbättringar inom kognitiva områden för hur AI lyssnar, tolkar, översätter och förstår språk. Vi behöver också arbeta för att hitta nya lösningar som både maximerar nyttan av AI och ger större transparens kring hur AI-system fungerar.

 

Sidansvarig: Catharina Jerkbrant|Sidan uppdaterades: 2019-01-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?